Lilith-oprichtster Charlotte Damen over het ondernemerschap en het geheim van haar succes

Als je het voor elkaar krijgt dat nuchtere Rotterdammers in de rij gaan staan voor een tafeltje dan doe je het goed.
Maar Lilith Coffee -waar je de hele dag door kunt ontbijten- is dan ook zeker geen doorsnee koffietent…

Stapels knalroze pannenkoeken, zwarte briochebroodjes, schedels, jungleplanten, psychedelische tafels, een uil en kristallen… Lilith-fans weten dat ze altijd iets verrassends kunnen verwachten in hun favoriete ontbijtbar op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. “Lillith is een cult geworden”, verklaart oprichtster Charlotte.
“Dat komt mede door de mensen die er werken. Ik vind het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn op werk en zich niet aan hoeft te passen. In de horeca moet je normaal gesproken aan allerlei normen voldoen en word je in een keurslijf geperst. Als je dat loslaat en mensen in hun waarde laat voelt iedereen zich gezien. Dat straalt ook weer af op de gasten. In Lilith werken veel verschillende soorten mensen, waardoor gasten zich meteen welkom voelen. Het geeft een gevoel van veiligheid, een huiskamergevoel.”

Mannen en vrouwen gelijk
Lilith staat aan de ene kant voor het rebelse, aan de andere kant voor de gelijkheid tussen man en vrouw zoals in de oude bijbelse mythe, waarin Lilith de eerste vrouw is van Adam is. “In andere zaken zie je mannen in de keuken staan en vrouwen in de bediening. Bij ons is dat echt gemixt. We hebben ook geen hiërarchie in het team. Hiermee doen we iets waarvan veel horecamensen denken dat het niet kan. Maar het werkt wel! Hoe meer vrijheid je mensen geeft, hoe meer verantwoordelijkheidsgevoel ze krijgen. Ik zie het Lilith-team meer als een familie, een kleine community. En dat maakt het verschil.”

“Ik zie het Lilith-team meer als een familie, een kleine community. En dat maakt het verschil.”

Instagramwaardig eten
Toch komen Lilith-gasten niet alleen voor de betrokkenheid, maar zeker ook voor het eten. “We stoppen veel liefde in het eten en zijn veel bezig met hoe de gerechten eruit zien. Vroeger was smaak vooral belangrijk, nu willen mensen dat het er mooi uitziet zodat ze het kunnen delen met vrienden op social media. Omdat we hier in meegaan krijgen we veel positieve respons, maar we vinden het zelf ook leuk om te doen.”

Intuïtie en strategie
Liliths succes is daarnaast vooral te danken aan Charlotte’s bedrijfsvoering. Ze laat zich bij het ondernemen leiden door haar intuïtie, wat ze combineert met een sterk strategisch denkvermogen. Zo begon ze, midden in de crisis, met haar eigen onderneming: Stamppot van Lot.
“Ik had geen cent te makken en heb toen met mijn laatste 70 euro een bakfiets gekocht. Daarmee ging ik in de winter langs cafeetjes die zelf geen keuken hadden om mijn stamppotjes te verkopen. Je kunt altijd voor jezelf beginnen. Ik heb gelukkig mijn onafhankelijkheid wel kunnen 

behouden en elke keer dat ik groeide was dat met kleine stapjes, maar wel op eigen kracht. Want als ondernemer wil je geen schulden hebben.”

“Ik heb gelukkig mijn onafhankelijkheid wel kunnen behouden en elke keer dat ik groeide was dat met kleine stapjes,
maar wel op eigen kracht”

Geef niet op
Van bakfiets groeide ze door naar een caravan, om vervolgens in 2014 op de Coolsingel en later bij de Meent haar eerste pop-upzaak te openen: Charlie’s Kitchen.“Er komt altijd een moment dat er een mooie kans voorbij komt. Dit was er zo een. De start was redelijk moeilijk omdat ik niet veel geld had om te investeren, maar als je iets echt graag wilt dan geef je niet op. Daarbij kan het ook averechts werken als je wel een bak geld hebt om te besteden, dan sterft je creativiteit in het proces. Als je de inrichting van je zaak uitbesteed aan een groot bureau bijvoorbeeld, en de marketing ook uit handen geeft.”

Blijf authentiek
“Zo kun je niet authentiek blijven. Lilith mag dan minder gepolijst zijn, maar bij ons is er wel ruimte voor ongewone dingetjes die mensen waarderen. Zo hadden we afgelopen winter geen geld voor terrasverwarming. Toen heb ik bij een tweedehandswinkel verderop bontjassen gehaald en hebben we hout neergelegd zodat mensen zelf een fikkie konden stoken. Dat kostte me 200 euro in plaats van 5000 euro. 

Wees inventief als ondernemer en neem af en toe een stap terug om te bekijken wat je wél hebt bereikt in plaats van alleen maar bezig zijn met waar je naar toe wilt.”

lilithcoffee.com

write by: Laura Tenret

power by: ToLiDi Advies & Finance

Categorieën: Positief ondernemen

Copyright @ Tolidi

Pin It on Pinterest

Share This