Copyright @ Tolidi

“Mijn werk maakt me gelukkig”

“Een kapsalon hebben is niet alleen knippen en föhnen, je moet het ook leuk vinden om met mensen te werken”, zegt Antonieta Furtado, eigenaresse van Kapsalon Royals. En Antonieta vindt haar werk meer dan alleen leuk. “Onlangs knipte ik een klant die vroeg: ‘Wat maakt jou nou gelukkig?’ ‘Mijn werk’, zei ik, en dat kon ze niet geloven. Ik ben heel blij met wat ik doe: als ik aan het werk ben vergeet ik alles om me heen. Met Kerstmis was ik tot laat bezig en een klant vroeg of ik na zo’n lange dag niet moe was. ‘Nee joh’, zei ik. ‘Ik krijg juist energie van mijn werk.’”

Antonieta maakte in 2010 haar droom waar: een eigen kapsalon beginnen. Toch had het weinig gescheeld of ze was geen kapster geworden. “Ik wilde vroeger altijd schoonheidsspecialiste worden, maar toen ik de opleiding daarvoor wilde doen was ik te laat met inschrijven. Ze hadden alleen nog plek bij de kappersopleiding dus dacht ik: dan ga ik dat voor een jaar doen. Maar ik vond het zo leuk!”

Na de kappersopleiding werkte ze bij diverse salons, waaronder Mario’s. Hier huurde ze als franchiser een stoel. “Als zelfstandige kon ik mijn eigen klanten inplannen en vanaf toen dacht ik: ik wil mijn eigen salon.” Zodoende verzamelde ze informatie en sprak ze met mensen die een eigen zaak hadden. “Mijn vaste klanten bleven bellen of ik ze toch niet kon blijven knippen, zij gaven me eigenlijk de moed om voor mezelf te beginnen.”

Antonieta wilde een leuke en rustige plek met gratis parkeergelegenheid en niet veel concurrentie in de buurt. Ze zag een leegstaand pand op de Lange Hilleweg in Rotterdam en was verkocht. “Ik wilde bewust niet in een winkelstraat omdat ik graag klanten wil die steeds terugkomen, geen winkelend publiek dat even een knipbeurt nodig heeft. Ik zet graag een huiselijk sfeer neer in mijn salon. Als kapper creëer je een band met een klant omdat je zoveel met elkaar praat. Mijn klanten voelen bijna alseen soort familie en ze kennen elkaar inmiddels ook allemaal.”

Het runnen van een eigen zaak kent zijn ups en downs, maar spijt dat ze ermee is begonnen heeft Antonieta nog nooit gehad. Het administratieve gedeelte is echter niet haar sterkste kant, maar gelukkig kan ze dit overlaten aan Tony de Pina Gomes van ToLiDi Advies & Finance. “Tony adviseert me goed, ik neem geen zakelijke beslissing zonder eerst met hem te overleggen.”

Door Laura Tenret, journalist | redacteur | tekstschrijver

Pin It on Pinterest

Share This